Kansallinen merimuseo

Suomen merimuseo on kansallinen merimuseo, jonka tehtävänä on Suomen merenkulun historian tallentaminen ja tiedon välittäminen. Merimuseo kerää ja tallentaa merenkulkuun ja veneilyyn liittyvää esineistöä, kuvia, arkistoaineistoa ja kirjallisuutta. Merimuseo sijaitsee Kotkassa Merikeskus Vellamossa, jonka muita toimijoita ovat Kymenlaakson museo, Tietokeskus Vellamo, ravintola Laakonki  ja museokauppa Plootu. Lisäksi rakennuksessa on mm. opetus- ja seminaaritiloja sekä yli 200-paikkainen auditorio. Kokonaisuudessaan Merikeskus Vellamo muodostaa yhden maakunnan tärkeimmistä matkailukohteista.

 
© AdobeStock

© AdobeStock

SUOMEN MERIMUSEON TUKI RY

Suomen merimuseon tuki -yhdistys toimii Suomen merimuseon kannatusyhdistyksenä ja pyrkii hankkimaan varoja merimuseon toimintaan, muun muassa meriarkeologiseen tutkimukseen, museoalusten kunnostukseen ja ylläpitoon sekä näyttely- ja julkaisutoimintaan.

 
© Alfons Håkans

© Alfons Håkans

Höyryjäänmurtaja Tarmo

Tarmo edustaa teräväkeulaista, amerikkalaista jäänmurtajatyyppiä. Se oli 1900-luvun ensimmäisten vuosikymmenten voimakkain ja tehokkain murtaja Suomessa. Avovedessä Tarmon kulkunopeus oli 13 solmua. Alus pystyi etenemään noin 80 cm paksun kiintojään läpi. Vaikeammissa jääoloissa alus kulki tekemällä syöksyjä jäätä vastaan. Kulkua jäissä helpotti keulapotkuri.

© Photo Timo Vesterinen

© Photo Timo Vesterinen

MERIKESKUS VELLAMO

Merimuseo sijaitsee Kotkassa Merikeskus Vellamossa, jonka muita toimijoita ovat Kymenlaakson museo, Tietokeskus Vellamo, ravintola Laakonki  ja museokauppa Plootu. Lisäksi rakennuksessa on mm. opetus- ja seminaaritiloja sekä yli 200-paikkainen auditorio. Kokonaisuudessaan Merikeskus Vellamo muodostaa yhden maakunnan tärkeimmistä matkailukohteista.

 
© Juha Puustinen

© Juha Puustinen

Pitkäpaasi

Legendaarisen Colin Archerin suunnittelema Pitkäpaasi palasi Suomeen vuonna 2000 purjehdittuaan maailman merillä 66 vuotta. Suomen merimuseon tuki ry osti aluksen Ranskasta lähes 30 yrityksen ja yhteisön tuella. Alkuperäiseen asuun kunnostettu luotsikutteri laskettiin vesille Helsingissä kesällä 2003, ja se kuuluu nykyään Suomen merimuseon kokoelmiin purjehtivana museoaluksena.